Wednesday, July 7, 2010

#3 , Baju Kurung .....

Remaja-remaja melayu perempuan dan lelaki di Singapura zaman sekarang jarang memakai baju kurung apabila keluar ke mana-mana, cuma jika ingin ke majlis perkahwinan dan bila Hari Raya tiba. Ramai yang suka dan memakai baju-baju yang orang-orang barat pakai. Haish. Kenapa begitu ? O.O

Eh, saya macam faham. Padahal, saya pun tidak memakai baju kurung kalau hendak ke mana-mana. Saya ada beberapa alasan. Antaranya : baju kurung saya semuanya terlalu panjang, kadang-kala saya akan rasa panas. *mengeluh*  Macam-macam alasan kan? -__-

Tetapi, yang mengejutkan saya ialah ada mak cik-mak cik di Singapura yang memakai pakaian yang tidak sepatutnya dipakai. Kadang-kala, ada mak cik-mak cik yang perasan muda. Ish ish ish. Insaflah wahai mak cik-mak cik. Hahaha! Maaf ya mak cik-mak cik semua ! (:

Lihatlah perbezaan antara baju kurung zaman dahulu (kiri) dan zaman kini (kanan).
Pada pendapat saya, corak baju kurung zaman dahulu kampungan sedikit dan corak baju kurung zaman sekarang pula lebih cantik. Tetapi, baju kurung zaman dahulu menutupi aurat dan ada baju kurung moden jarang. Jika wanita/remaja wanita memakai baju kurung zaman dahulu, mungkin mereka akan kelihatan lebih ayu. Akan tetapi, kedua-duanya tetap cantik.


 Baju kurung lelaki pula semuanya sama. Hahahha. ;D Cuma warnanya yang berlainan dan ada yang berlainan corak.

Sampai di sini sahaja. Kepada remaja-remaja melayu perempuan dan lelaki, cubalah memakai baju kurung jika hendak keluar. Haha, saya sungguh macam faham. haha. (:


~Rushiqah (: